Sprawdź, czym jest plan ogólny, jak uchwalić go zgodnie z uwarunkowaniami zagospodarowania przestrzennego oraz jakie są kluczowe aspekty planowania i zagospodarowania.

Procedura uchwalania planu ogólnego

Chcesz dowiedzieć się, czym jest plan ogólny? Przeczytaj poniższy tekst: https://www.gplf.pl/post/czym-jest-plan-ogolny.

Wiesz już, co to plan ogólny, ale nie wiesz, co dalej? Czytając poniższy tekst dowiesz się, jaka jest procedura uchwalania planu ogólnego. Opisaliśmy dla Ciebie w szczególności:

·  poszczególne etapy prac nad planem ogólnym,

·  możliwość składania wniosków do planu ogólnego,

·  sporządzanie planu ogólnego,

·  opiniowanie projektu planu ogólnego przez organy administracji,

·  możliwość wnoszenia uwag do projektu planu ogólnego,

·  wejście w życie i obowiązywanie planu.

Plan ogólny - poszczególne etapy

Etap I – Rozpoczęcie procedury związanej z uchwaleniem planu ogólnego:

a) podjęcie przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego,

b) zbieranie wniosków do planu ogólnego;

Etap II – Sporządzanie projektu planu ogólnego:

a) przygotowanie projektu planu ogólnego,

b) opiniowanie i uzgadnianie projektu planu ogólnego przez właściwe organy administracji,

c) zbierania i rozpatrywanie uwag do projektu planu ogólnego;

Etap III – Uchwalenie planu ogólnego:

a) podjęcie przez radę gminy uchwały o przyjęciu planu ogólnego,

b) weryfikacja uchwały pod kątem formalnoprawnym przez wojewodę,

c) publikacja uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa,

d) wejście w życie uchwały po upływie vacatio legis.

Zaprezentowana kolejność czynności w procedurze uchwalania planu ogólnego jest dla gmin wiążąca. Gminy mają obowiązek uchwalenia planów ogólnych do 31 grudnia 2025 r.

Plan ogólny - uchwała o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego

Pierwszym krokiem do rozpoczęcia prac nad planem ogólnym jest podjęcie przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego. Co do zasady, uchwałę podejmuje rada gminy z własnej inicjatywy, jednak dopuszczalne jest podjęcie uchwały także na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub w wyniku zgłoszenia w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej.

Plan ogólny - wnioski do planu ogólnego

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) po podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego ogłasza m.in. na stronie internetowej urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej o podjęciu uchwały oraz określa sposoby i miejsce składania wniosków do projektu planu ogólnego, a także terminy ich składania. Termin złożenia wniosków nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia.

W związku z tym, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) zbiera wnioski do planu ogólnego przed przystąpieniem do prac planistycznych w celu sporządzanie projektu planu ogólnego, złożenie wniosków jest dobrym sposobem na wskazanie gminie swoich planów dotyczących nieruchomości, która ma zostać objęta planem ogólnym. Wnioski zawierają postulaty dotyczące stref oraz parametrów planistycznych dla terenów, na których położone są przedmiotowe nieruchomości.

Aby złożyć wniosek do planu ogólnego dla danej nieruchomości nie trzeba być jej właścicielem. Ważne jest, aby precyzyjnie oznaczyć nieruchomość objętą wnioskiem – wskazać numer działki ewidencyjnej, obręb oraz identyfikator działki, a także adres.

Wnioski do planu ogólnego składa się na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wzoru formularza pisma dotyczącego aktu planowania przestrzennego (Dz.U.2024.2509). Wnioski mogą zostać wypełnione i złożone w formie papierowej tj. w biurze podawczym urzędu gminy bądź wysłane listem poleconym na adres urzędu, ale także w formie elektronicznej m.in. za pośrednictwem portalu e-puap lub wiadomości mailowej. Wnioski nie podlegają opłacie.

WAŻNE

Rozpatrzenie wniosków nie podlega zaskarżeniu.

Analogiczna procedura składania wniosków dotyczy organów administracji uczestniczących w procesie przygotowywania planu ogólnego.

Plan ogólny – sporządzanie projektu planu ogólnego

Po upływie terminów na składanie wniosków do projektu planu ogólnego, wójt (burmistrz, prezydent) przystępuje do sporządzenia projektu planu ogólnego wraz z uzasadnieniem oraz prognozą oddziaływania na środowisko.

Projekt planu ogólnego powinien zawierać wszelkie parametry planistyczne wymagane przez przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a także powinien uwzględniać szczególne uwarunkowania dotyczące terenów położonych w obrębie danej gminy m.in. obszary zagrożenia powodzią, tereny i obszary górnicze, obszary uzdrowisk czy obszary pasa nadbrzeżnego.

Projekt planu ogólnego składa się z części tekstowej i graficznej. Część tekstowa zawiera szerokie uzasadnienie, w zakresie:

· przyczyn wyznaczenia stref planistycznych,

· przyczyn wyznaczenia obszaru uzupełnienia zabudowy lub obszaru zabudowy śródmiejskiej,

· przyczyn ustalenia gminnych standardów urbanistycznych,

· sposobu uwzględnienia uwarunkowań rozwoju przestrzennego gminy.

Sporządzony projekt planu ogólnego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko, jeśli jest wymagana, wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje w celu zaopiniowania do szeregu organów i instytucji m.in.: regionalnego dyrektora ochrony środowiska, wójtów gmin sąsiednich czy marszałka województwa.

Następnie, wójt (burmistrz, prezydent miasta) wprowadza zmiany do projektu planu ogólnego wynikające z uzyskanych opinii i dokonanych uzgodnień.

Plan ogólny - konsultacje społeczne – uwagi do projektu planu ogólnego

Po wprowadzeniu zmian do planu ogólnego, wójt (burmistrz, prezydent miasta) przeprowadza konsultacje społeczne, w których możliwe jest składnie uwag do projektu planu ogólnego.

Uwagi do projektu planu ogólnego, w przeciwieństwie do wniosków, mają charakter konkretny – zawierają zastrzeżenia do konkretnych postanowień zawartych w projekcie planu ogólnego.

O ile na etapie składania wniosków do planu ogólnego, wystarczające jest sformułowanie ogólnych postulatów bez specjalistycznego języka, o tyle na etapie składania uwag, warto przygotować stosowną podbudowę merytoryczną w zakresie kwestionowanych parametrów.

Konsultacje społeczne w zakresie uwag do planu ogólnego prowadzi się przez okres co najmniej 28 dni. Po zakończeniu konsultacji społecznych wójt (burmistrz, prezydent miasta) sporządza raport podsumowujący przebieg konsultacji społecznych, zawierający wykaz zgłoszonych uwag wraz z propozycją ich rozpatrzenia i uzasadnieniem.

WAŻNE

Propozycja rozpatrzenia uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych nie podlega zaskarżeniu.

Plan ogólny - uchwała w sprawie przyjęcia planu ogólnego

Po zakończeniu konsultacji społecznych wójt (burmistrz, prezydent miasta) przedstawia radzie gminy projekt planu ogólnego z uzasadnieniem, prognozą oddziaływania na środowisko i raportem z konsultacji społecznych w celu podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie przyjęcia planu ogólnego.

Uchwała w sprawie przyjęcia planu ogólnego podejmowana jest zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady gminy. Głosowanie odbywa się jawnie.

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w ciągu 7 dni od dnia podjęcia uchwały ma obowiązek jej przedłożenia właściwemu wojewodzie w celu weryfikacji pod kątem zgodności z prawem.

WAŻNE

Procedura sporządzenia i uchwalenia planu ogólnego obciążają budżet gminy.

Uchwała w sprawie przyjęcia planu ogólnego wchodzi w życie nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym właściwego województwa.

Podsumowanie

Procedura uchwalania planu ogólnego składa się z wielu etapów i angażuje zarówno samorząd gminny, organy administracji publicznej, jak i mieszkańców danej gminy. Plany ogólne powinny zostać uchwalone przez każdą gminę do 31 grudnia 2025 roku. Warto złożyć wnioski oraz uwagi do planów ogólnych – postanowienia planu ogólnego będą miały wpływ na zagospodarowanie nieruchomości, co przełoży się na jej wartość.